Yogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Familie - WaarBenJij.nu Yogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Familie - WaarBenJij.nu

Yogjakarta

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Familie

19 September 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo allemaal,
Vandaag weer eens een verslagje van onze kant. We vinden het heel leuk om al jullie reacties te lezen.
Woensdag zijn we om 11.15 uur vertrokken van Sinapore naar Indonesie. Hier kwamen we aan op een warm vliegveld in Yogjakarta. Na de gebruikelijke rijen voor visums en douane werden we opgewacht door Tatang, onze chauffeur en huisbewaarder voor de komende 10 dagen. Hij reed ons vlot door de drukke stad naar de mooie rustige omgeving van Tanen, dit kleine plaatsje ligt op de helling van de Merapivulkaan vlakbij Kaliruang. Hier hebben we de beschikking over een prachtige teakhouten villa met een grote tuin, veranda, zwembad en genoeg zitjes om even bij te komen. Tantangs vrouw Dewi had een heerlijke lunch voor ons gemaakt met vers geperste ananas en mangosapjes. We voelden ons meteen welkom en thuis. Dewi verzorgt het huis en ontbijt en Tatang zorgt voor de tuin en het vervoer. Als we willen wordt er voor ons gekookt en als we op stap zijn kunnen we ook ergens anders eten (maar dat willen we 's avonds niet want Dewi kookt veel te lekker)
Donderdagochtend vroeg opgestaan om naar de Borobodur te gaan, hoe later op de dag hoe drukker en warmer dus zijn we om 08.00 uur weggereden. Tatang had al meteen een opstapje voor ons moeder bij zich dus in- en uitstappen gaat vlot. Bij de Borobodur waren geen Nederlandse gidsen aanwezig maar we kregen een Engelstalige man mee en deze Midi wist erg veel te vertellen over de stoepa's, boeddha's, gebruiken en geschiedenis van de Borobodur. Erg indrukwekkend, ons moeder en ik zijn niet helemaal mee naar boven gegaan maar hebben ons prima vermaakt met alle mensen die een praatje komen maken: hoe gaat het, waar kom je vandaan, waar ga je naar toe. En zeker niet onbelangrijk: mag ik een foto met je maken. Vooral ons Ad was in trek, iedereen wilde op de foto met de Bule (blanke man).
Onze gids loosde ons na het bezoek via een korte weg naar de uitgang zodat we alle opdringerige verkopers uit de weg gingen want nee willen ze hier niet horen.
Vanuit de Borobodur naar de Mendut tempel en het boedhistische klooster gereden waar we op het gemak rond gekeken hebben. En daarna een heerlijke lunch en een zeer kort bezoek aan een zilverwerkplaats en winkel. Ze lieten weinig van het proces zien maar wilden wel veel verkopen , het meeste zilver is echter niet helemaal onze smaak.
Vandaag weer vroeg ontbeten want we mochten met Dewi naar de markt (pasar) voor de boodschappen, dit was heel erg leuk, we waren weer de enige blanken en iedereen was trots als je een foto maakte of wilde met jou op de foto. Dewi kocht diverse kruidenmengsels (boemboe's) voor onze heerlijke maaltijden, we hebben gezien hoe de kippen gefileerd werden en de groenten uitgezocht. Diverse werkplaatsjes, een kleine smederij en ontelbare kraampjes met van alles en nog wat gezien. Na de markt gingen we naar een fruitkraam voor verse ananas, papaya, mango en diverse andere exotische vruchten.
Via een omweg naar huis gereden langs sawa's (rijstvelden), we hebben alle stadia gezien van pas ingezaaid, tot uitgezet, geoogst, gedorst en gedroogd. Ze moeten wat overhebben voor zo'n korreltje hoor. Na de koffie zijn we met Dewi in de keuken gedoken waar we leerden hoe we risolles en rudjak moesten maken. De eerste zijn een soort gevulde pannekoekjes die gepaneerd en gefrituurd worden en de andere was een fruitsalade met suiker, peper, tamarinde (zuur) en pinda's.
Erg leuk om te doen en het smaakte natuurlijk nog beter.
Na de lunch zijn we naar het Merapi museum gegaan voor een film over de Merapi en de uitbarstingen. Vanavond gaan we met zijn vijven (moeder en Ad blijven in het huis) de Merapi beklimmen om bij zonsopgang boven te zijn. Dat wordt vier uur omhoog klauteren en waarschijnlijk zo'n drie uur terug. We krijgen twee gidsen mee die ons door het donker omhoog moeten leiden. in een volgend verslag hopen we jullie meer te kunnen vertellen. Zoals jullie kunnen lezen hebben wij het hier heel erg naar ons zin, Indonesie is erg gastvrij en vriendelijk en we genieten van alles. Ik ga nu weer stoppen om kookles te krijgen voor het avondeten. Foto's volgen na het eten.
Groetjes van ons allemaal

• 19 September 2014 - 13:15

Tante Toos:

tjonge jonge wat een reis dit vergeten jullie nooit meer geniet er van lieve groetjes
    Tante Toos

• 19 September 2014 - 15:31

Ria:

Wat hebben jullie al veel meegemaakt en gezien. Leuk ook om kooksels te krijgen van Dewi.
    Misschien een idee om in Nederland het door te geven??? Groetjes aan allemaal

• 19 September 2014 - 16:41

Leo Den Ien:

Jullie worden kennelijk in hoge mate verwend door de Indonesiërs. Het lijkt wel of het koloniale tijdperk is teruggekeerd !! Laat het niet gebeuren maar geniet wel van de gastvrijheid. Alle goeds gewenst voor de komende dagen.

• 19 September 2014 - 17:46

Corry En Cees Groenen:

Fantastisch wat jullie allemaal zien en meemaken. Om jaloers op te worden. Geniet ervan. Doen wij ook door jullie leuke verslag en foto"s.
    Tot net volgende bericht

• 19 September 2014 - 18:07

Carla En Ad Heerkens:

weer een heel mooi verslag van jullie reis
    wij genieten mee.
    verder nog veel reis plezier en de groeten van ons
    carla en ad

• 19 September 2014 - 19:52

Han En Wil:

Geniet met zijn allen in het mooie Indonesie

• 19 September 2014 - 20:06

Kees En Hanny:

Mooi land vinden wij ook en kijken er nu al weer naar uit om er weer te vertoeven. Is de temperatuur goed om te doen.Selamat jalan,kees en hanny

• 19 September 2014 - 21:12

Martin En Hanneke:

Samen kokkerellen, dat is vast puur genieten!
    Jullie hebben weer veel mooie dingen gezien en ondernomen.
    Wat leuk wij hebben vandaag een uitnodiging gekregen van Anton en Cynthia,
    ook voor ons weer iets om naar uit te kijken! :-)
    Hartelijke groet Martin en Hanneke