Tanen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Familie - WaarBenJij.nu Tanen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Familie - WaarBenJij.nu

Tanen

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Familie

25 September 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo allemaal,

De afgelopen dagen hebben we doorgebracht rondom ons guesthouse in Tanen. Dinsdagochtend na het ontbijt heeft Tatang ons meegenomen naar de sawa's (rijstvelden) hier in de buurt. Deze kleine lapjes grond worden afgeschermd door een smalle aarden wal om het water vast te kunnen houden. De boeren staan op blote voeten diep in de modder om de grond te bewerken of de rijst te planten. De smalle reepjes grond tussen de velden zijn niet berekend op die grote Nederlanders maar met hulp van Tatang is het ons gelukt om als koorddansers door de velden te lopen. Af en toe stilstaan om even te kunnen genieten van de omgeving, geweldig dat we hier zo te gast mochten zijn.
Na de rijstvelden zijn we naar de rivier gereden, in 2010 is hier zo'n 10 meter lava in terecht gekomen en dat graven ze steen voor steen met de hand of machine eruit. Een heidens karwei waarvoor veel mankracht nodig is. Het zal nog jaren duren voordat alle rivierbeddingen uitgegraven zijn. Tijdens alle gesprekken met lokale bewoners komen vaak de uitbarstingen van 2006 en 2010 ter sprake. Logisch als je bedenkt wat voor gevolgen dit heeft voor een gebied, de watervoorziening is slechter geworden omdat de loop van de rivieren veranderd is. Er zijn hele gebieden opnieuw opgebouwd omdat alle huizen verwoest waren. De mensen zijn gedurende een maand geëvacueerd geweest waarbij op grote afstand van de vulkaan het stof en steen van de uitbarstingen naar beneden kwam en het gerommel te horen was.
Vanuit de rivier zijn we naar de kleine begraafplaats gereden waar katholieken, christenen en moslims samen begraven liggen.
Na een koffiepauze op ons eigen terras zijn we door Tanen gewandeld. Via de vele palmbomen, cacaobomen, en fruitbomen zijn we naar een andere rivier gewandeld. Bij een aantal vakantiewoningen stond een grote collectie moderne beelden. Heel bijzonder in deze landelijke omgeving met metershoge palmbomen.
's Middags voor de lunch naar een visrestaurant. Dit was gebouwd op bamboepalen in het water en vanuit je tafel keek je zo neer op een school vissen die maar wat graag de restjes van je bord wilde eten. Hier hebben we ook hele bijzondere vissen gegeten en sommige werden met kop en al geserveerd. Onze overbuurman heeft een stier die op het land kan werken. Hij verhuurt zichzelf met stier voor een halve dag, dan is het arme beest helemaal op door de warmte en het zware werk. Hij wordt vervolgens door zijn baas lekker afgesopt en kan dan de rest van de dag bijkomen. Er was ook een pasgeboren kalfje te zien, en dat allemaal in roodbont vee!

Woensdag zijn we naar de Prambanan gereden, dit is een Hindoeïstische tempelcomplex. Samen met de gids erdoor heen gewandeld en ook een aantal tempels van binnen kunnen bekijken. Rondom het hoofdterrein liggen talloze brokken steen die nog tot tempels verwerkt moeten worden. Bij de hoofdtempel zijn dit zo'n 224 tempels. Ze hebben de stenen inmiddels genummerd om bij een volgende aardbeving sneller op te kunnen bouwen.
Voor de lunch naar een restaurant vlakbij gereden maar we waren de enige gasten. Tot een paar maanden geleden was dit een druk bezocht restaurant maar met de komst van een nieuw restaurant vlakbij de Prambanan was de klandizie gekelderd. Ze waren erg blij met onze komst, we moesten even wachten tot we allemaal wat te eten hadden maar het smaakte prima.
Na de lunch op naar de suikerfabriek. Door de verhalen van ome Janus waren we daar wel benieuwd naar. De suikerfabriek is nog in werking en we mochten zomaar met een gids naar binnen. Tussen de werklui door, langs de machines, via trappetjes en de warme stoom. Iedereen werkte rustig door. Er staan nog veel oude machines uit Nederland die de boel draaiende houden. We zagen de wagonladingen suikerrietpalmen binnenkomen, verpulveren en veranderen in "caramel" om uiteindelijk in 50 kilo balen rietsuiker de fabriek te verlaten.

Donderdag hebben we besteed aan luieren bij het zwembad, wandelen/fietsen, koffers inpakken en afscheid nemen van ons huis. Dewi gaf nog een rondleiding door de tuin, we hebben een cacaoboon doorgesneden en geproefd en sala's geplukt en gegeten. Ook nog les gehad in het omdoen van een sarong, nog een hele kunst maar het begint te lukken. We hebben allemaal wel een of meer mooie sarongs gekocht in de hoop deze met warme dagen te kunnen dragen.
Kortom het waren weer mooie dagen. Morgen vertrekken we naar Jakarta. Anton en Cynthia staan ons daar al op te wachten. Wij hebben er zin in.

Groetjes van de hele familie.

• 25 September 2014 - 17:19

Tante Toos:

wat een belevenissen en nu op naar het hoogtepunt de trouwerij , zorg dat je nog genoeg energie over hebt om hiervan te genieten .ik heb nu ook een uitnodiging gehad voor het feest hier in oktober Anton en Cynthia bedankt ik heb er zin in ,Ik wens je aanstaande Zondag een hele mooie dag toe.
    Lieve groetjes Tante Toos

• 25 September 2014 - 18:45

C. Groenen:

Wij volgen jullie op de mooie reis.
    Het huwelijk komt nu wel heel dichtbij
    dan zal het ook wel een beetje spannend worden
    wij hebben dat zelf deze week ook ervaren.
    We kunnen nu terug zien op een prachtige dag.
    Dat wensen wij jullie ook toe.
    hartelijke groet van Cees en Corry

• 25 September 2014 - 19:06

Gonnie Fonken:

Hallo familie,
    Wat een leuke reisverslagen! Dat die suikerfabriek na 65 jaar draait, dan zal ons pap leuk vinden, we houden ze op de hoogte en laten ook de foto's zien.
    Ik ben benieuwd naar de foto's van de bruiloft, en vooral van de familie in sarongs! Genieten jullie verder en vooral een leuke bruiloft gewenst. Tot 31 oktober, groetjes Gonnie en ook van Ome Janus en Tante Mien.

• 25 September 2014 - 19:07

Jan & Jose.:

Beste Familie.
    Wat hebben jullie toch al veel bijzondere plaatsen bezocht en ons door een prachtig verhaal, vergezeld van hele mooie foto's mee laten genieten, je kijkt wel evenop als je daar de oude machienes uit Nederland tegen komt, het werk voor de rijstplantage zo in de modder is eigenlijk onverstelbaar,nu maar hopen op een goede oogst.
    Wat een prachtig gebouw het Prambanan, waar dient het voor het is zo groot in omvang?
    Bedankt voor alle mooie verslagen, nu op naar het grote feest van Anton & Cynthia, we wensen jullie allemaal een mooie bijzondere dag toe!
    Hartelijke groet Jan & José

• 25 September 2014 - 19:33

Ien En Leo Heerkens 25 Sept. 2014 19.30 Uur:

Weer een interessant reisverslag en mooie foto`s. En nu op naar de grote dag, de trouwpartij. Groet alvast het bruidspaar namens ons en wij zien met belangstelling uit naar de persoonlijke ontmoeting, waarvoor wij inmiddels de uitnodiging ontvangen hebben. Wij wensen jullie alle goeds voor de komende dagen . groeten van Ien en Leo

• 25 September 2014 - 19:41

JAC En Trees Pijnenburg:

Wat een reisverslagen mooi om te lezen en te zien en vinden het fijn dat jullie het zo goed stellen. En kan het julie moeder het goed volhouden.
    Fijne dagen nog en op naar de bruiloft.
    Groeten Jac en trees.

• 25 September 2014 - 19:52

Kees En Hanny:

Mooi en veel herkenbare dingen in jullie verslag. Afgelopen dinsdag was een mooi feest hoop dat jullie dit zondag ook hebben.Han en wil waren goede vervangers voor jullie ze zagen er heel sjeik uit in hun donkerblauwe aan elkaar aangepaste kleren. Ze zaten tegenover ons met het diner.Als je morgen in Jakarta bent zeker naar de haven gaan kijken.Kijk uit met daar dingen te kopen meeste is namaak.Geniet van jullie laatste dagen op java.Anton en Cynthia wij wensen jullie zondag een onvergetelijke bruiloft. Kees en hanny

• 25 September 2014 - 20:03

Carla En Ad:

weer genoten van jullie verslag en te zien
    en over een paar dagen weer een andere belevenis. het huwelijk van Anton en Cynthia
    geniet er maar van
    groeten carla en Ad

• 25 September 2014 - 21:22

Han En Wil:

Na alle hoogtepunten die jullie al gehad hebben nu het slotstuk, de bruiloft van Anton en Cynthia . Wij wensen hun en jullie een onvergetelijke mooie dag toe.
    Geniet van het bruidspaar en van elkaar. Heel veel plezier

• 25 September 2014 - 21:56

Jeroen, Susanne, Lynn & Owen:

Wat maken jullie toch bijzondere en mooie dingen mee! Goede reis, we zijn benieuwd naar de volgende verhalen. Liefs

• 26 September 2014 - 12:34

Paul En Ingrid:

Ahoi Familie Fonken,

Een berichtje vanuit een regenachtig Diessen. Ik heb zojuist met veel plezier het verslag gelezen. Wat een indrukwekkende reis is dit ... prachtig !!! En jullie beleven en zien zoveel van dit bijzondere land. Cultuur, natuur, heerlijk eten en natuurlijk vee (voor Ad).
    Bakken ze ze daar ook bruin Marij ?

En nu is het moment aangekomen van de bruiloft, dat zal zeker bijzonder zijn. Geniet ervan. Wij gaan zo vertrekken op Stiekenweekend.... we zullen Marij en Ad zeker missen. Onze verhalen horen jullie later.

Ciao, Paul en Ingrid.

• 26 September 2014 - 19:17

Jeanne En Leo:

Hoi allemaal

Wat is het toch een bijzondere ervaring al die indrukken die jullie opdoen.
    Goed dat je er iedere keer een verslag van maakt dan kun je het later thuis nog eens allemaal nalezen.
    Want om deze informatie allemaal in je hoofd op te slaan is niet te doen. Nu op naar de bruiloft wij wensen jullie een heel mooi feest toe en geniet.
    Wens Anton en Cynthia Proficiat van ons en een hele mooie dag.

Groetjes Jeanne en Leo

• 27 September 2014 - 09:59

Jan Fonken:

Hallo
    Wat een mooie reis hebben jullie al gemaakt.
    we wensen jullie allemaal een mooie dag toe as zondag
    Groetjes

Els en Jan Fonken.

• 27 September 2014 - 15:56

Els:

zo zo, weer van alles gezien en beleeft.
    Nu op naar de bruiloft. Nu maar hopen dat ze allebei JA zullen zeggen :) ha ha
    Zal wel anders zijn denk ik als hier in Nederland.
    Geniet er allemaal van.

groeten Els Mutsaers

• 28 September 2014 - 13:44

An En Dick:

Beste allemaal,
    Een reis om jaloers op te worden, mooie foto's en verslagen.
    Nu de dag waar het allemaal om begon.
    Een hele mooie trouwerij en geniet nog zoveel mogelijk.
    Groeten en felicitaties van
    An en Dick.

• 28 September 2014 - 17:28

Marian En Jan:

Hallo Familie
    Geniet van de Trouwerij vandaag.
    En dan terug kijken op een geweldige ervaring.
    Bedankt voor jullie reisverslagen zo zijn we er ook een beetje bij geweest.
    Groeten aan het bruidspaar en veel geluk.

gr.jan en marian

• 28 September 2014 - 18:42

Sjan Van Oene:

Wow, wat een mooie reis. Veel gezien, veel gedaan en genoten. Wat mooi dat ook tante Jo dit met jullie mag beleven. Koester momenten hoor. En dan ook nog het trouwfeest, ik heb vanmorgen al een mooie foto gezien van het mooie bruidspaar.
    Nog een veilige terugreis gewenst en geniet van de laatste dagen bij Anton en Cynthia.
    Groetjes Hans en Sjan van Oene Fonken